Strona główna

Nowe Mestalla na 61 500 miejsc

Marcin Śliwnicki | 16.11.2013; 19:44

Zapowiadane zmiany w projekcie

Projektant Mark Fenwick pojawił się ostatnio w Valencii aby przedstawić zmienione plany budowy Nuevo Mestalla. Projekt zakłada zmniejszenie kosztów dokończenia inwestycji przede wszystkim poprzez ograniczenie liczby miejsc na obiekcie. Zmiany mają nie mieć wpływu na funkcjonalność obiektu i jego ocenę w klasyfikacji UEFA.

„Sytuacja ekonomiczna jest zupełnie inna, niż jeszcze kilka lat temu. Istnieje jednak szansa, aby ruszyć ten projekt z miejsca, utrzymując go jednocześnie w duchu, w jakim miał powstać. Aby to zrobić, trzeba zoptymalizować koszty, dostosować je do obecnych realiów.”

Fenwick dodał także: „Tym, co chcemy osiągnąć jest zachowanie pierwotnej formy i ducha stadionu, pokazanych w oryginalnym projekcie. W 2006 roku model obiektu drukowano we wszystkich gazetach, był po prostu spektakularny. Stadion jest jak katedra, tyle że w nowoczesnym życiu i złożony głównie z betonu i stali.”

Sposoby na zmniejszenie kosztów

„W projekcie mamy 3500 podziemnych miejsc parkingowych. To zbyt dużo, taka ilość jest niepotrzebna. W dniu meczowym ciężko byłoby nawet o bezpieczeństwo. Po zmianach pojemność parkingu wyniosłaby 2000 miejsc, w tym 225 miejsc dla pracowników i obsługi stadionu. Pozwoliłoby to zmniejszyć powierzchnie parkingu i podłóg w północnej części obiektu odpowiednio o 98000 i 10000 metrów kwadratowych. To znaczne oszczędności.”

„Stalowa konstrukcja obiektu zasadniczo nie ulegnie zmianie, ale zamierzamy zmniejszyć powierzchnię jej pokrycia. Pierwotnie dach miał rozpoczynać się równolegle z pierwszym rzędem krzesełek. Jest to jednak rozwiązanie generujące olbrzymie koszty. Aby je zmniejszyć planujemy cofnąć linię dachu o 25 metrów. Jest to maksymalna możliwa zmiana, chcemy bowiem, aby obiekt miał najwyższą możliwą ocenę w klasyfikacji UEFA. Jednym z warunków jej otrzymania jest zadaszenie przykrywające przynajmniej 75% widowni. Takie rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić blisko 1900 ton stali. W związku ze zmianą pokrycia uproszczeniu ulegnie też system wykorzystujący wodę z rzeki Turia.”

„Chcemy pozostać przy głównej idei wyglądu stadionu. Tym, co ulegnie zmianie będzie konstrukcja fasady obiektu. Jej aluminiowe elementy miały być pierwotnie wsparte na specjalnej konstrukcji. Chcemy, we współpracy z niemieckim inżynierem pracującym niegdyś nad projektem stadionu olimpijskiego w Monachium, zastosować rozwiązanie umożliwiające rezygnację z dodatkowych elementów nośnych, tak, aby elementy same utrzymywały swój ciężar. Tym samym wygląd pozostałby bez zmian, spadłyby natomiast koszty kolejnego z etapów budowy.”

„Najwięcej dyskusji dotyczyło pojemności stadionu. Zdecydowaliśmy zmniejszyć jego wielkość do 61500 miejsc. Owszem, liczba miejsc spadnie o ponad 10000, ale poprzez zwiększenie przestrzeni pomiędzy krzesełkami o około 10%, wzrośnie wygoda widza. Pojemność i tak będzie o 6000 miejsc większa od obecnego obiektu, a fani Valencii będą mieli jeden z najbardziej komfortowych stadionów na świecie, porównywalny z tymi budowanymi właśnie w Katarze.”

„Podczas rozgrywanych spotkań oświetlenie wnętrza będzie mogło być modyfikowane, a jego intensywność zwiększana lub zmniejszana, w zależności od potrzeb. Nocną, widok świateł przebijających się pomiędzy elementami fasady będzie wyglądał w mieście fantastycznie, na miarę użytych nowoczesnych technologii.”

Kategoria: Ogólne | Źródło: SuperDeporte